Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 35
    Member NSA.Rhinox's schermafbeelding
    iTrader
    0

Hond "trucjes" aanleren

Wij hebben momenteel ne golden retriever van bijna 2 jaar. Ons moeder gaat ermee naar de hondenschool en we willen Spikey dus nog een en ander bijleren, zodat hij ons (vooral onze pa die al wa aant sukkelen is) kan helpen. Hij is al in staat van deuren open te doen, ne zakdoek aan te bieden als ge niest, en nog een paar ondersteunende functies...
    Nu willen we hem leren van een licht aan/uit te doen en deuren dicht te doen. Heeft iemand ervaring met dit aan te leren? Op de hondenschool weten ze het ni, aangezien het daar voornamelijk gedrag en gehoorzaamheid is.

Voor de duidelijkheid: ik wil enkel antwoorden van mensen met ervaring in deze materie en geen wannabe-hondenexperts!

Ik dank u zeer!

Member Time's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    De eerste die het nog nodig vindt te beginnen zeveren mag zich aan een infraction verwachten.

Approved 9-lifer Dr.White widow's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    ik ben met mijne labrador ook naar de hondenschool geweest, maar op die school werden de "basic" dinges gedaan, gelijk apporteren, zit, lig, liggen op afstand, geen voedsel aanpakken van vreemden, aan de knie volgen,...

het beste om een hond iets aan te leren, naar mijn mening, is de oefening blijven en blijven herhalen, en belonen. De hond aantonen wat hij moet doen en hem belonen. Je zegt hier ook voor het licht aan en uit te doen of een deur dicht te doen, heb je hier aangepaste dingen voor? bvb een koord aan de deur hangen om ze dicht te kunnen doen, zelfde voor lichtschakelaars (gelijk in slaapkamers aan een bed soms hangt)

Banned PolletPoulet's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Zowiso altijd positief blijven werken! Met voedsel krijg je veel gedaan.

Member Vintage Hifi's schermafbeelding
    iTrader
    25 (100%)
    Kan je niet beter op een hondenforum zoiets vragen? Als je echte experts wilt.

Member Genious's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Weblogs
    1
    Er is toch een vereniging die honden opleidt om mensen in een rolstoel ofzo te helpen? (ze stonden ooit es in Gent met een demonstratie)
    Ik denk dat je het best eens een contactadres ofzo van hen opzoekt en hen om advies vraagt, als er mensen zijn die het weten, dan zijn zij het wel.

Member DGEN's schermafbeelding
    iTrader
    0
    ik geloof eerder dat die honden dat op echt jonge leeftijd aanleren (k mn hond al 10 jaar geleden verloren oid)..maar misschien dat je bij centra's ofzo kan langsgaan?

Approved 9-lifer wouter_dc's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik dacht dat zo'n hond opleiden echt jren duurde. En dat dat niet iets was om zomaar thuis te doen Of waren dit blindegeleide honden?

Member [TFT]Poky's schermafbeelding
    iTrader
    15 (94%)
    ik ken een meiske en die 'trainde' blindengeleiden honden thuis als hobby.
    Die hond bleef daar dan een paar jaar vanaf puppy, en op het einde van zijn 'opleiding' werd deze weggegeven aan een blinde.

Hoe ge die honden dat allemaal leert daar heb ik wel geen idee van.

Approved 9-lifer wouter_dc's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [TFT]Poky Bekijk bericht
    deze weggegeven aan
    Weggegeven? Kdacht da da zo duur was

Approved 9-lifer WarBlade's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wouter_dc Bekijk bericht
    Weggegeven? Kdacht da da zo duur was
    Haha...

OnTopic: K'denk dat ge dat misschien het beste zelf probeert aan te leren ? Op de hondenschool zijn het idd meer de "basic" dingen die ze aanleren... Hou er natuurlijk wel rekening mee dat er grenzen zijn aan het "kunnen" van een hond...

Member Doggiedog's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Die hondenfluisteraar op de tv is dikke bucht, zeg dat ik het gezegd heb. Een vriendin van mij heeft die vroeger eens laten komen omdat haar hond en kat niet goed overeen kwamen(nieuwe jonge hond gekocht, kat had schrik, niet erg slim van haar natuurlijk om een hond bij te kopen zonder te weten hoe de kat erop zou reageren), en dat advies dat die gegeven had was echt verschrikkelijk. Die kat zou waarschijnlijk een hartaanval gekregen moest ze het opgevolgd hebben heeft de dierenarts later gezegd. En wat ge op tv ziet zijn dingen die zelfs wannabe dierenverzorgers ook kunnen oplossen ...

Mijn advies is informatie in te winnen bij de hulphondenorganisatie Hachiko, die zorgen ervoor dat golden retrievers en labradors opgeleid worden tot hulphond voor hulpbehoevenden. site: http://www.hachiko.org/
    Laatst gewijzigd door Doggiedog; 22 oktober 2006 om 21:51

Member ElBramo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Leer hem allereerst al springen op commando... En dan als ge wilt dat hij het licht aan of uit doet, dan moet ge een koekske ofzo plakken op de lichtschakelaar en hopen dat hij door ernaar te springen het licht aan/uit doet...
    Deuren dichtdoen: koekske op de klink?

Member Suphafly's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    onze hond moet morgen geopereerd worden
    en aangezien de vriend van mijn moeder 250€ teveel geld vind.
    en mijn moeder niet genoeg geld heeft zal ik het maar betalen van mijn vakantiegeld.
    'k zou da rothondje van ons toch ni kunne missen

Member sneax's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    denken als de hond, wij denken 'de deur opendoen' maar een hond denkt, 'met mijn hoofd dat ding naar beneden duwen en dan de deuren openduwen' da zijn al verschillende taakjes in n eh, hij moet een deur herkennen, hij moet de klink herkennen, hij moet da naar beneden duwen n dan de deur openduwen

wat mij direct te binnen schiet is bv een koekje achter de klink houden, en er bovenuit steken, dan zorgde ervoor dat hij het probeerd te pakken met zijn muil, en ge trekt het koekske naar benden, hierdoor zal hij de klink ook naar beneden duwen mits wat aanmoediging, eenmaal de klink volledig naar beneden is direct koekske in muil proppen en belonen

tis maar een voorbeeld, uw hond is wss te klein om zijn kop te gebruiken voor de klink, maar tis maar een gedacht op welke manier ge een hond iets leert

het licht aan/uit doen? eerst 'high five' leren (gelijk pootje maar dan hoog), dan high five op een plankske ofzo ipv de hand (en wijzen met de vinger waar de poot moet komen) dan tegen de muur hem leren dat em zijn poot altijd zet waar gij naartoe wijst dan leren 'licht' en wijzen naar de lichtknop, natuurlijk 'licht' gaatme ni snappen int begin maar ge zegt 'licht' als commando en dan gade hem vragen zien kijken en dan fluisterde zo wa 'high five' terwijl ge wijst naar de lichtknop, alsem het dan doet zegde: ja ze dat is LICHT dat is LICHT en dan nog is proberen enzoverder

ik ben geen pro ofzo maar heb wel ervaring met 3 boxers op rij en krijg van mijn hond alles gedaan

wat belangrijk is, is dat ge altijd positief moet blijven, en OPBOUWEN van int begin, een complexe oeferning opbreken in stukjes en altijd een stapje hoger willen, en belonen met iets dattem lekker vind, da moet daarom geen gans koekske zijn eh, kleine stukjes kaas bv is al meer dan genoeg - altijd belonen met eten n met de stem, en de staart int oog houden om te zien of em er wel plezier aan blijft beleven, elke dag een beetje oefenen en niet elke week een sessie van 3 uur da gaat ni

let op, als ge zo nen echte hulphond wilt hebben dan moet ge gans uw hond zijn levensstijl daar aan aanpassen en dan kan ik u ni helpen, maar van wat ik er van begrijp moetem gewoon een paar 'trucskes' kunnen en niet volledig begeleidend werk doen, dan moet da geen probleem zijn om het zelf hem te leren
    Laatst gewijzigd door sneax; 23 oktober 2006 om 01:31
    safir Thom4s

Member grievie's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zoals de meeste het hier wel min of meer zeggen, houdt ge t best positief.
    Ge kunt ne hond best dingen aanleren op een aangename manier, met een beloning dus vb.
    Zo leert hij het aan met plezier en zal dat automatisme wel blijven.

Anders mss eens gaan horen waar ze honden opleiden voor zoiets.
    Die zijn er dag in dag uit mee bezig.

Zwamkeizerin Killer Queen's schermafbeelding
    iTrader
    0
    alleszins heeft de leeftijd er ni zo veel mee te doen
    wel me het karakter van het beestje

soit
    ik zou zeggen; lokken soms mss voordoen gecombineerd met een bevel (of whatever), belonen wanneer het lukt (enthousiasme en felicitaties zouden moeten volstaan) en vooral herhalen

voor de deuren dicht te doen hangt er vanaf wat je wilt dat hij doet
    dat hij de deur toeslaagt door er bvb tegenaan te leunen, nadeel: maakt lawaai
    of dat hij de deur met de klink toedoet, nadeel: krassen op de deur
    (tanden en kop vind ik geen goed idee omdat klinken meestal redelijk hard zijn en een behoorlijke weerstand bieden)

voor de truc met de klink moet hij wss springen
    lok hem dan aan het springen bij de deur, best door met de vingers te knippen of een andere lokbeweging of roep (zoals 'hop')
    want als je zegt "spring" en als spring al een andere betekenis heeft dan gaat hij in het vervolg 'spring' associeren met 'de deur toedoen' ook voor jullie is een logischer commando mss beter
    als het lukt; belonen en opnieuw proberen, na een tijdje legt hij de link wel
    lukt het niet al te best lukt kan je de poot nemen en beweging mee uitvoeren
    voordoen, door het bevel te zeggen en zelf de deur met weidse duidelijke handelingen toe te doen kan ook een hulp zijn

wil je de deur laten toeklappen dat lijkt me al moeilijker
    omdat het toeval door handeling hier minder voorkomt
    hier zal eerder voordoen en de hond richting deur bewegen de truuk zijn
    het bevel erbij nooit vergeten

voor het licht aan en uit te doen hetzelfde als voor de deur met de klink

beslis zelf maar hoe 'expertisch' ge mijn raad vindt

ik denk nog aan iets
    zo van die lichtschakelaars zoals de meesten die naar boven en onder bewegen (weet niet het hoe anders uit te leggen) en klinken kan een hulpstuk het gebruiksvriendelijker maken voor de hond
    hier werd al geopperd een touwtje, maar dat werkt maar in 1 richting natuurlijk
    met een staaf of stok kan zowel getrokken als geduwd worden en de hond heeft meer grip
    nog handiger is een L vorm zodat de hond niet voortdurend de kop moet draaien
    bevestiging van zo iets aan schakelaars en klinken is een andere zaak
    en voor drukknopschakelaars gaat dat natuurlijk niet
    Laatst gewijzigd door Killer Queen; 24 oktober 2006 om 00:58

Member TETTENMAN's schermafbeelding
    iTrader
    0
    maak da ge naar een hondenschool gaat waar ze dingen op positieve manieren en niet op angstreacties (slipkettingen,prikbanden)
    met snoep krijgt ge echt alles gedaan als den hond moet dienen voor u pa moede best ook make dat den hond naar u pa gehoorzaamt m.a.w. hij moet boven in de roedel staan net als al de rest.

Member
    iTrader
    23 (96%)
    Wij hebben nen Jack Russel en da beest is echt kieskeurig op zijn eten e

Hij is nu 5 jaar en het enige dat hij kan ik zitten en pootje geven... Dit vonden wij het hoogstnodige... Nen Jack Russel zijn karakter kan zeer bevelopvolgend zijn of koppig. Den onze is zr koppig...

We hadden hem graag liggen enzo geleerd maar dit is nooit gelukt. Hem belonen met iets lukt niet. Snoepjes of dergelijke eet hij niet. FF rieken en dan weg... Ook eet hij enkel "warm eten" (beter gezegd het geen wij als avondeten eten). Wij hebben hier nog 2 katten rond lopen en daar komt hij in het algemeen goed mee overeen. De jongste heeft geen schrik van hem en ze speelt zelfs met hem en ze slapen samen in zijn mand. De oudste heeft bang van hem en als hij te dicht bij haar komt loopt ze direct weg.

Aangezien onze hond zeer dominant is en "agressief" kan zjin als er iemand binnen komt ofzo zou ik graag wat tips hebben om hem dit af te leren. (niet agressief dat hij bijt ofzo maar dat hij begint te blaffen naar de persoon in kwestie enzo)

Stel er wordt gebeld loopt hi jdirect naar de deur wacht hij tot de persoon binnen is en dan loopt hij naar achter om buiten te gaan. Stel dat we hem niet buiten zouden laten gaat hij beginnen blaffen tot hij buiten mag... Eenmaal buiten begint hij enorm te blaffen...

Member Effect_one's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zou graag mijn hond willen afleren van stront van de katten te eten uit de kattebak .;...het dier is maar 4 maanden oud .

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten