Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
    Member
    iTrader
    0

Langetermijnpc, non-gamer

Ik wil een nieuwe PC bijeenzoeken, maar ik zit met enkele strategische vraagjes.

Mijn profiel: retro-gamer (dus nauwelijks grafische eisen, een goedkope laptop kan mijn games aan), computer niet nodig voor opleiding buiten tekstverwerking etc, 99 percent van gebruik is internet, films en muziek.

1) (niet echt Hardware, maar heeft natuurlijk gevolgen): is naar 64-bit overspringen al de moeite voor een niet-gamer?
    2) Indien ja, is meer dan 4 gigabyte RAM overkill, zelfs op lange termijn gerekend?
    3) Is een SSD-schijf voor iemand met mijn profiel voorlopig nog weggesmeten geld gezien de prijzen?
    4) Hoeveel processorslagkracht zou je me aanraden om toch nog een jaar of 4 op een leefbaar systeem te zitten?
    Laatst gewijzigd door Nynek; 4 juni 2012 om 03:23

Member 9lives UNI's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Ga je onboard grafics gebruiken?

Ik zou me gewoon een gedacht opmaken van wat je budget is en dat dan gewoon opwinkelen aan spullen die je aanstaan.

Een 64 bit systeem 8gb ram ssd lijkt me eigenlijk standaard voor elke pc die je nu koopt.

En een 80 plus voeding steken ( ik zie dat ze hier graag op beknabbelen)

Member
    iTrader
    15 (100%)
    Een ssd is net in zo'n systeem interessant omdat sommige gamers hun budget liever in een goede grafische kaart steken. Misschien kom je gewoon toe met 256 GB (en de meeste films op een externe schijf), en dan ben je tegenwoordig maar 200 euro meer kwijt voor een ssd.
    En anders gewoon 128GB ssd + 1TB 'green' schijf ofzo

Ik zie niet in waarom je geen 64 bit zou nemen, er is namelijk geen meerprijs aan verbonden...

4GB RAM is voorlopig wel voldoende, maar de prijzen zitten echt op een dieptepunt, dus ga gewoon voor 8GB en dan zit je goed voor de leeftijd van uw pc.

Qua processor zou ik gaan voor een nieuwe Ivy bridge met Intel graphics 4000, gewoon omdat de grafische kracht daarvan iets beter is (processorkracht is toch sowieso overkill en je zal het snelheidsverschil niet merken in het dagelijkse gebruik). De goedkoopste die momenteel uit is: i5 3570K
    Als goedkoper alternatief is een AMD Fusion A8 3870K. Die is qua processorkracht iets minder (dit maakt zoals gezegd niet zoveel uit), maar heeft een ingebouwde AMD 6550 grafische kaart, dat is mijns inziens iets beter uitgebalanceerd.

Voor u zou ik ook eens kijken naar micro-ATX/ mini-ITX behuizingen (+moederbord!): voor een kleine meerprijs zit ge niet met die grote bak onder uwe bureau, maar met iets dat ge op uwen bureau amper ziet staan.

Ik zou zeggen stel nu eens iets samen en dan kunnen we gerichter dingen opmerken. Als je daar nog problemen mee hebt dan staat het je natuurlijk vrij om dit te posten:-)

Approved 9-lifer The Monopoly Guy's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Aangezien je een retro gamer bent kan 64bit ervoor zorgen dat sommige (gebeurt niet vaak) games niet meer gaan werken, dit komt omdat dat wss 16bit games zijn, wat niet ondersteund wordt in 64bit

Je zou ook een virtual machine met 32 windows xp ofzo kunnen installeren zodat je die enkele games die je niet op je native OS kan gebruiken kan spelen (Of Dosbox, maar daar ken je wss meer van dan mij)

Als je voor 64bit gaat is 4 GB zowat de norm (ik zit aan 2.1GB/8GB met gewoon m'n internet browser open bv.)

SSD is een vrij onnodige dure component voor je imo, tenzij je echt perse snel wilt booten ofzo

Qua processor zou ik zo de gangbare nemen, i5 ofzo (maakt niet zoveel uit, best een degelijke quadcore kopen als je op lange termijn kijkt)
    Laatst gewijzigd door The Monopoly Guy; 4 juni 2012 om 10:03

Member
    iTrader
    0
    Moederbord AsRock P67 Pro3
    Graka ASUS EAH6450 SILENT/DI/512MD
    SSD OCZ Agility 2 120GB, 2.5", SATA II
    RAM G.Skill 8 GB DDR3-1600 Kit
    Processor Intel® Core™ i5-3550 (N)
    HD Seagate ST2000DM001 (N)
    Case M@TRIX Midi Tower ATX Plexy Zwart
    Voeding Coolermaster CLM RS-390-PMSR-A3
    DVD-Drive Sony Optiarc AD-7280S Zwart (N)

Noot: het is een samenraapsel van een oude case en voeding, materiaal van een vriend en nieuw materiaal (aangeduid met N). Graag zoveel mogelijk feedback, maar als het een beetje onlogisch lijkt zal dit wss de oorzaak zijn.

Ik vermoed het met de voeding van 390 watt het te kunnen bolwerken als ik alles bekijk, heeft iemand daar twijfels over?
    Laatst gewijzigd door Nynek; 6 juni 2012 om 22:03

Approved 9-lifer Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    131 (100%)
    Die cpu gaat niet werken op dat mobo met die chipset.
    Je moet een Sandy Bridge CPU hebben op dat bord, geen Ivy bridge.

Als je non-gamer bent en 99% op internet zit, is een gewone dualcore + SSD mééééér dan je ooit zult nodig hebben qua rapte.

In mijn internetPC's steek ik altijd een SSD met een D530 cpu van 40 euro en dit is echt al snel hoor (sneller dan m'n i5 2500k zonder SSD in dagelijkse toepassingen). Wil je iets sneller en nog iets reactiever, ga dan voor een D800-reeks of een i3 dualcore als je wat rendering/zipfiles nu en dan doet.
    Ik gebruik trouwens altijd de onboard HD2000 graka van Intel en die voldoet altijd. Nog geen enkele klacht over gekregen dat het te licht zou zijn. Zo'n onboard kaart draait prima "the sims 3" op hoge details bvb.
    Powaaaah!

Member
    iTrader
    0
    Er zou wel een bestaande update voor zijn: ASRock > Products > P67 Pro3 > CPU Support List

Ik besef dat die processor een beetje is zoals een Ferrari kopen om mee naar de bakker te rijden, maar ik zie mijzelf nog wel in staat om eens een nieuwer spel te spelen, als ik de addicts in mijn naaste leefomgeving zie. En aangezien ik er toch een lange tijd mee wil doen, speel ik op zeker met maar enkele tientallen euro's meer.

Member MrBungle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Gans je windows staat op een SSD.. dus alles wat je uitvoert met de C", wordt ondersteund door die flash hard drive. Het is hem niet louter om dat 'booten te doen..

iTrader
    131 (100%)
    Je doet er inderdaad van wat je wilt.
    Maar een D800-reeks bvb, zal je toch 100 euro op besparen.
    Als je die andere cpu nooit benut, is dat wat jammer van de investering.
    Maar je moet het inderdaad voor jezelf uitmaken.

Member nightten's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    hey ik ben ook een pc aan het samenstellen voor mijn zus, het is ook internet/films/muziek/microsoft office ...
    (ms word, facebook, msn en muziek tesamen is het meestal)

ze wil wel dat alles rap gaat
    dit heb ik nu:
    http://img23.imageshack.us/img23/1234/naamlooslt.jpg

nog geen processor en moederbord ik had een paar dingen maar met deze thread te lezen begon ik te twijfelen

ik dacht aan deze processor: AMD A8-3870K (125 euro)
    met een ASUS F1A75-M LE (65 euro) of ASUS F1A75-M (84 euro) als moederbord
    -----------------------------------------------------------------------------------
    INTEL PENTIUM™ G630 32NM (63euro) of INTEL CORE™ I3-2100 32NM (119euro)
    met ASUS P8H61-M LE/USB3 (68euro) of ASUS P8H77-V LE (100 euro)

welk processor/ mobo is best voor voor de bovenstaande "eisen"

dit is nu samengesteld op tones.be kan ook op andere site's besteld worden (maakt niet echt uit)
    alvast bedankt

Member jm188's schermafbeelding
    iTrader
    32 (100%)
    doe die antivirus al ma uit de lijst en zet daar gewoon de gratis microsoft antivirus op

Member
    iTrader
    15 (100%)
    Nynek: Ik zou ook gewoon een Sandy bridge i3 nemen, als het echt moet een i5.
    Als je toch bij die Ivy Bridge blijft een H77 bordje kopen en de graka eruit laten.

Nightten: processor-mobo maakt echt niks uit voor die toepassingen: neem het goedkoopste, enkel ne Celeron daar zou ik persoonlijk afblijven.

Dus Pentium G630 + H61 mobo (de H77 werkt, maar je gaat met die processor niet alle functies kunnen gebruiken, is enkel nuttig als je ooit wilt upgraden naar Ivy Bridge...)

iTrader
    131 (100%)
    In reviews werd de G530 als eerste deftige celeron besproken (op hardware.info dacht ik).
    In benches was de G530 reeds 30 - 35% sneller dan een athlon x2 250.

Ben wreed content van de Sandy bridge G-reeks i.c.m. asrock H61

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten