Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Discussie: mini-ITX

Member M_N_M's schermafbeelding
    iTrader
    57 (98%)

mini-ITX

Hallo,

ik zou graag een (zeer) compacte PC bouwen (bij voorkeur low budget ).
    Deze zou dienst moeten doen als:
    - webserver (enkele kleinschalige php applicaties)
    - zonnepaneel logging (USB poort voor nodig en bluetooth; bluetooth onboard is niet echt een must, kan ook via een BT USB stick maar dan heb ik wel 2 usb poorten nodig)
    - mediacenter (ik wil hiervoor geen terrabytes aan HD ruimte, ik wis mijn media toch steeds van zodra bekeken)

Ik gebruik hier nu een oude laptop (1.7Ghz centrino) voor maar voor mediacenter komt die toch soms te kort (voornamelijk door de 1Gb geheugen denk ik + de 100mbit netwerkkaart ipv 1Gbit).

Voorwaarde: ik wil dat deze SUPERzuinig is (Atom CPU of zijn er nog zuinigere?) want mijn laptop die ik nu gebruik, verbruikt idle slechts 15W en ik zou dit niet graag verdubbelen.

Ik had gehoord dat een SSD drive en Atom CPU zeer zuinig waren, klopt dit?

Iemand die mij kan zeggen:
    - welke config hij heeft?
    - hoeveel dat idle ongeveer zal verbruiken (ik dacht aan config met 4Gb ram met een SSD drive van +- 120Gb)

Zijn er winkels waar ik een "complete" configuratie kan kopen zodanig dat ik zelf niets moet doen?
    Andere zaken waar ik moet op letten? (die mini ITX casejes zijn verdomd klein dus waarschijnlijk moet ik goed opletten dat alles erin past; hoogte cooler enzo)

Thanks!

Ter info: er gaat geen scherm aan de PC hangen dus een superbasic vga kaartje (onboard) volstaat.

Member phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - AMD - CPU Geïntegreerd - ASRock E350M1

Met dit als basis zul je één van de zuinigste opties hebben voor een desktop zonder beperkt te worden qua prestaties (atom-crap).
    En als behuizing neem je zoiets :
    ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Desktop / HTPC - Antec ISK 300-65 Mini ITX

Maar hoe bedoel je precies met mediacenter als er geen scherm komt aan te hangen?
    Laatst gewijzigd door phate_13; 28 februari 2012 om 12:22

iTrader
    57 (98%)
    Bedankt voor de linkjes. Wat betreft atom, als dat de zuinigste is, zou ik toch liever de atom hebben

Ik heb nu namelijk met die oude laptop (centrino 1.7ghz - denk 5tal jaar oud) net te weinig power op piekmomenten (voornamelijk geheugen dat snel vol zit), ik vermoed / hoop dat een recente (low-budget) CPU zowiezo beter presteert dan mijn oude centrino of ben ik hier fout in?

Wat betreft mediaserver: die pc zou dienst moeten doen als streaming mediaserver. Mijn PS3 zou de media dan moeten afspelen op de TV. De pc gaat in de garage staan bij de omvormer van mijn zonnepanelen (is via een kabel aangesloten).

Hij moet dus snel genoeg zijn om de media te streamen.

iTrader
    3 (100%)
    De Atom is niet echt te bestempelen als recente CPU hoor. Verwacht daar echt niet te veel van. Zelfs voor basis office taken heeft deze het al eens moeilijk. Het is jouw keuze, maar ik zou mezelf niet zo kreupel maken van aan het begin bij een nieuwe aankoop door voor zo'n atom processor te gaan.

iTrader
    57 (98%)
    ok, bedankt voor de info (ben al een tijdje uit het hardware gebeuren )

Is dit nu een "volwaardige" PC? Verdomd goedkoop:
    http://i41.tinypic.com/9k4a9u.png

Volgens mij wel:
    - case met voeding
    - moederbord met onboard cpu & graka
    - 2 geheugenlatjes
    - SSD HD

Dat ram is doorheen de jaren ook sterk in prijs gedaald zeg, 4Gb ram @ 225€, crazy!

Nog een vraagje ivm de SSD drive: is deze (buiten sneller) ook daadwerkelijk zuiniger? Voor de snelheid zou ik die niet direct kopen maar voor de zuinigheid wel (ik lees op internet tegenstrijdige artikels hierover, vandaar de vraag)

Thx.

//edit : DVD-drive heb ik er niet ingestoken, ik ga voor de installatie van windows ofwel er een voorlopige drive insteken ofwel via USB installeren.

iTrader
    3 (100%)
    Zuinigheid varieert van SSD tot SSD, maar neem zeker dat exemplaar niet! Zeer(!) hoge uitvalcijfers. Dat is één van de eerste reeksen SSD's ondertussen zijn ze er al een heel stuk op vooruit gegaan. Aan de huidige prijzen zou ik kijken naar dit model : ALTERNATE - HARDWARE - Solid State Drives - SATA - 2,5 inch - Intel® SSDSC2BW060A3
    Naar mijn mening het betrouwbaarste model op de markt, is recentelijk een goed stuk in prijs gedaald.

iTrader
    57 (98%)
    ok thx! Is het de moeite? Kwa snelheid waarschijnlijk wel maar is deze ook (beduidend) zuiniger dan een "normale" sata HD? Het huidige verbruik van 15W is weinig en ik wil niet op het dubbele uitkomen (30W is nog steeds niet veel maar als het 24/7 draait maakt dat wel wat op jaarbasis )

Member
    iTrader
    14 (100%)
    SSD's hebben geen bewegende onderdelen en zijn dus energiezuiniger.
    Het scheelt van schijf tot schijf maar grootteordes (Idle/belast):

ssd: 2/4W
    HD: 6/8W
    'green' HD: 3,5/6,5W

Misschien dat een zuinige 2,5" harde schijf het met nog wat minder doet, maar dat zal in de grootteorde van de ssd zijn waarschijnlijk.

iTrader
    3 (100%)
    Ik geloof dat 2.5" 5400 rpm schijven ongeveer even veel verbruiken als SSD's. Maar deze zijn dan ook wel een heel stuk trager.

iTrader
    57 (98%)
    okay dan toch maar voor een SSD gaan!

Kan je nog even bevestigen dat bovenstaande onderdelen een "volwaardig" geheel vormen (excl OS)? (lijkt zo goedkoop )

Ipv de gekozen HD, neem ik dan wel die van u ipv die uit de screenshot.

Mee
    Mee is offline
    Member Mee's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Weblogs
    1
    Niet vergeten dat je een slimline dvd-speler/writer in die kast moet steken. edit: sorry, niet alles posts gelezen .

Ik steek hier zelf dezen avond deze config in elkaar, wel minder zuinig dan de uwe maar wel performant genoeg voor huis- tuin en keukengebruik:
    - Intel G630: €62,90
    - 4 GB DDR3-1333: €21,99
    - SK 310-150 Mini ITX: €78,90
    - SN-208BB (8 / 8 / 6 speed): €22,99
    - Crucial M4 CT064M4SSD2 (64 GB): €89,90
    - AsRock H61M-ITX mobo: €69,90

Member mdgf's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Op zich is het zuinigste altijd ARM (zoals in smarthphones) en niet x86 (maar dan moet je uiteraard een ander OS gebruiken dan windows, quasi elke linux distro heeft bv wel een ARM build), maar of het nuttig is van van 20W naar 4W (vnl hdd (extern dan wel)) te gaan is wat anders, tis niet dat dat veel gaat besparen in absolute getallen (€).

De efficientie van de voeding gaat de belangrijkste rol spelen en veel van die ingebouwde beestjes in cheapass mITX cases zullen wss niet bepaald zuinig zijn (zeker niet indien het een PSU is zoals in desktops itt zoals in laptops)
    Maar wederom, 10W meer of minder, hoeveel kost dat per jaar? 24/24 365/365 komt dat neer op 87.6kWh, aan 10c/kWh is dat dan 8.76€/jaar bespaard). Voor een picoPSU ga je 40€ bijleggen, das dus al 4 jaar non-stop eer je dat terug verdient (als het al 10W scheelt).

Een intel pentium gaat wel significant meer verbruiken (en is PURE overkill qua power), dus das een no-go.

iTrader
    57 (98%)
    ARM verkies ik niet, ik had dat vroeger (Synology NAS) maar is te beperkend voor wat ik er mee doe (programma's voor logging werken trouwens niet in linux dus dat is geen optie)

In euro's ga ik zowiezo niet veel "besparen" (mn zonnepanelen dekken normaal mijn verbruik) maar als ik iets vervang, heb ik toch liever géén meer verbruikend model (evenwaardig of bij voorkeur lager)

Mogelijk ga ik toch gewoon wat extra ram bijkopen (1=>2Gb) want buiten bij het streamen van grotere media heb ik eigenlijk weinig tot geen problemen (java gebruikt dan zo goed als alle geheugen van de laptop waardoor het boeltje soms vastloopt)

hm toch maar besloten voor die mini ITX te kopen.
    Ik wou via de pc builder gaan maar ik kom nooit een compatibel systeem uit als ik een "kleine" case neem (zo'n staande ANTEC vind ik wel sjiek).

Ofwel is de voeding niet compatibel met het moederbord (die Asrock van hierboven met E350 CPU) ofwel past de SSD niet (geen 2.5" slot).

Iemand die mij een kleine case kan aanraden (uitzicht zoals een antec NSK1480) dat past met dat AsRock mobo en de intel SSD drive aanbevolen door phate_13 hierboven?
    Laatst gewijzigd door Davion; 13 maart 2012 om 17:49

Mee
    Mee is offline
    iTrader
    6 (100%)
    Weblogs
    1
    Antec SK 310-150?
    Heb die nu en paar weken geleden in elkaar gestoken en ben daar best tevreden van. Je hebt juist weinig plaats in die kast, maar da's normaal met zo'n formaat. En niet vergeten dat daar enkel een slim dvd-station in past.

Met het systeem dat ik hier boven heb gepost gebruikt die trouwens in idle zo'n 35 Watt en onder veel load zo'n 65...

iTrader
    57 (98%)
    nop met die lukt het niet:
    Voeding - Moederbord
    •De geselecteerde voeding is helaas niet geschikt voor het moederbord. De aansluitingen van deze 2 componenten moeten identiek zijn.
    Met een silverstone SUGO SG05B lukt het maar die is dan ineens al veel breder Zou bij mij in de garage moeten staan in de buurt van de omvormer van de zonnepanelen en veel plaats heb ik daar niet over

Mee
    Mee is offline
    iTrader
    6 (100%)
    Weblogs
    1
    Is dat moederbord dan zo'n vreemd formaat? Mini ITX is mini ITX hè. Is dat niet gewoon die configurator van Alternate die fout is?

iTrader
    57 (98%)
    zou kunnen:
    - Antec SK 310-150 Mini ITX
    1x 5,25" slimline, 2x 2,5" intern, Mini ITX, 150 Watt
    - ASRock E350M1
    AMD M1, Mini ITX, Onboard, 1x PCIe 2.0 x16, Onboard CPU

Beide mini ITX maarja, je zou denken dat zo'n tooltje wel deftig werkt

Member verreckie's schermafbeelding
    iTrader
    78 (100%)
    Gebruik dat onding van alternate niet. Geeft foutieve info en staat vol met bugs.

Approved 9-lifer Stampertje's schermafbeelding
    iTrader
    46 (100%)
    voor moederborden anders eens kijken bij zotac.
    minder bekende fabrikant maar heeft een aantal mooie ITX bordjes in hun aanbod. Heb sinds september ook een mediacenter op basis van zo een bordje en ben er erg tevreden van. Veel features voor een goeie prijs

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten