Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13

Discussie: Welke SSD?

Member Levitation's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

Welke SSD?

Allereerst even duidelijk maken dat ik omtrent dit onderwerp echt half Google heb verkend en gelezen, dus natuurlijk ook de sticky die op dit forum staat. Helaas zie ik nu door de bomen het bos niet meer.

Oorspronkelijk wilde ik voor een Intel Postville 40 gb gaan, maar na al dat opzoekwerk heb ik dan toch besloten om m'n budget wat op te krikken en zo ben ik terecht gekomen bij volgende SSD's:

- OCZ Vertex 2 Extended 60 gb
    - Corsair Force 60 gb
    - Crucial RealSSD C300 64 gb

M'n mobo ondersteunt geen SATA III en ik ben NIET van plan om behalve een SSD nog andere upgrades te gaan uitvoeren aan m'n pc.

Daardoor valt de Crucial 64 gb in feite wel al af. Van de torenhoge read speeds zal ik toch niet kunnen smullen en de write speeds van deze schijf zijn toch een pak minder denderend dan die van de SSD's die gebaseerd zijn op de SandForce controller. De Intel Postville 80 gb valt ook af want die is te duur en qua performance lijkt me die toch ook weer minder interessant dan zo'n op de SandForce controller gebaseerde SSD.

Momenteel neig ik erg naar de OCZ Vertex 2 60 gb toe, hoewel de Corsair Force qua prestaties (en prijs) ongeveer op hetzelfde niveau ligt.

Ik gok trouwens dat 60 gb genoeg moet zijn. Op de SSD zou een installatie van Windows 7 Ultimate x64 komen en programma's zoals Office 2007, Firefox, Winamp, WinRAR, virusscanner, wat benchmark tools en de nodige upgrades van tijd tot tijd. Games mogen voor mijn part gewoon op één van m'n gewone HDD's als er daarna geen plaats meer overblijft.

Kan iemand me van de twijfel af helpen? Is de OCZ Vertex 2 de beste keuze? Of zijn er toch andere schijven of redenen om zelfs met SATA II nog voor de Crucial 64 gb te gaan?

De prijs van de Vertex 2 is trouwens wel echt het maximum dat ik eraan wil geven.

Platinum Member rafbanaan's schermafbeelding
    iTrader
    137 (100%)
    Crucial gaat perfect die is 3GB/s compatible, heb die ook en heb ook geen SATA3. gaat zeer snel.

Approved 9-lifer Vorda's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Conclusie van een heel goed artikel:
    For a desktop OS and applications drive, I'd choose the Nova over the Force. The Force F120 is only more attractive than rivals like the Nova if you're willing to give up some performance for greater longevity and higher peak throughput with random writes. I can see specific cases where those attributes might be desirable enough to tip the balance, but not in a typical enthusiast's desktop.
    Corsair's Force F120 solid-state drive - The Tech Report - Page 9
    Corsair's Force F120 solid-state drive - The Tech Report - Page 5 (hier het grafiekje)
    Hetzelfde geldt voor de Vertex 2, aangezien ze praktisch dezelfde drives zijn. (zie grafiek)

Persoonlijk zou ik toch voor de C300 gaan, mocht je een alternatief willen kies ik voor de Nova.

ps: ik weet dat dit niet helemaal strookt met het aankoopadvies in de SSD sticky. Dat advies wordt volgende week aangepast, als Phate terug van vakantie is. In de regel blijven we wel de C300 aanraden.
    In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.Onze aankoopadvies guide

iTrader
    4 (100%)
    Maar met SATA II (3GB/s) is die Crucial toch niet meer zo interessant? De read speeds liggen zowat gelijk (en zelfs lager volgens sommige artikels) dan de Vertex 2 en de write speeds liggen sowieso maar rond de 70 MB/s.

Ik weet wel dat random access time uiteindelijk het belangrijkste is, maar toch...

Tegen de tijd dat ik een nieuwe pc koop zijn er ook weer betere en goedkopere SSD's uit, dus als ik voor de Crucial ga dan zit ik al die tijd met een SSD die niet op volle capaciteit werkt.

Van die Nova heb ik zelfs nog niet (of maar heel weinig) gehoord... Dat wordt dus weer Google'en.

iTrader
    137 (100%)
    Laten we zeggen dat ik ook op 3gb/s werkt en mijn pc is de helft sneller met opstarten.
    (heb de crucial C-300 64GB)

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Levitation Bekijk bericht
    Maar met SATA II (3GB/s) is die Crucial toch niet meer zo interessant? De read speeds liggen zowat gelijk (en zelfs lager volgens sommige artikels) dan de Vertex 2 en de write speeds liggen sowieso maar rond de 70 MB/s.

Ik weet wel dat random access time uiteindelijk het belangrijkste is, maar toch...

Tegen de tijd dat ik een nieuwe pc koop zijn er ook weer betere en goedkopere SSD's uit, dus als ik voor de Crucial ga dan zit ik al die tijd met een SSD die niet op volle capaciteit werkt.

Van die Nova heb ik zelfs nog niet (of maar heel weinig) gehoord... Dat wordt dus weer Google'en.
    Als je dan toch tests nakijkt, probeer er eentje te vinden die dit toont: random 4k lees en schrijfsnelheden in een gebruikte toestand (wel met TRIM). Dan ga je zien dat dat theoretisch verschil in schrijfsnelheid ineens veel kleiner tot onbestaande gaat zijn.

Dit is bv de score van een Vertex 2 60 gig in bijna ongebruikte toestand, met windows installed: http://www.techreaction.net/wp-conte...0GB-OCZ-OS.jpg en OCZ Vertex 2E 60GB Benchmark - Overclockers UK Forums
    Dit is de score van mijn (zwaar gebruikte) C300 op een SATA2 controller met W7 installed: http://i27.tinypic.com/bec0u9.jpg

Op te merken dat het Vertex2 testsysteem een betere AHCI controller heeft, aangezien ik op een AMD chipset zit. Op een IHCR controller zou mijn schijf zo'n 30 mb/s random read halen.

Verklaring voor het grote verschil in schrijfsnelheden op de SF1200 controller: ontwikkelaars gebruiken ATTO om tot de snelheden te komen die ze op de verpakking mogen zetten. Probleem is dat ATTO een heel oude benchmark is, met data waar de controller heel veel trucjes op kan uithalen om hogere snelheden te krijgen. Tests zoals AS SSD of CrystalDiskMark hebben dit niet, en benaderen dus imo meer de worst-case performance van een schijf. De werkelijke performance gaat ergens tussen de twee tests zitten vermoed ik, waarschijnlijk meer AS SSD/CDM scenario's dan ATTO.

Laat bovenstaand een lesje zijn in hoe weinig de sequentiële snelheden die op de verpakking staan meetellen, en hoeveel verschil er zelfs tussen benchmarktools kan zitten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rafbanaan Bekijk bericht
    Laten we zeggen dat ik ook op 3gb/s werkt en mijn pc is de helft sneller met opstarten.
    (heb de crucial C-300 64GB)
    Iedere SSD is veel sneller natuurlijk, maar je wilt nu eenmaal het beste voor je geld

Wat imo nog altijd de C300 is.

iTrader
    4 (100%)
    Ok thanks Vorda en rafdebanaan. Ik dacht dat de write snelheden van de Vertex 2 in werkelijkheid ook echt dubbel zo hoog lagen en dat het verschil in read speeds tussen de C300 en de V2 niet meer zo groot was door de beperking van SATA II. Ik heb ook al gelezen dat de performance degradation bij de SandForce controller zo goed als onbestaande is, maar uit je benchmarks leid ik af dat dat bij de C300 ook erg goed meevalt?

Ik ben in ieder geval zo goed als overtuigd en ik ga voor de Crucial gaan denk ik. Moet ik wel nog ergens een SSD bracket zien te vinden. Suggesties?

iTrader
    1 (100%)
    Performance degradation heb ik heel verschillende tests van gezien.
    Doordat de overprovisionsing zoveel kleiner is in de 60g/extended versies is er toch wel sprake van een grote degradation, zo lang je het systeem niet een uurtje geeft om rustig alle trim sectoren op te schonen. Bij andere drives gebeurt dit vaak bijna onmiddellijk, maar dat zorgt er ook voor dat je iets meer writes doet.

Van de invloed van veel writes op lange termijn is nog niets geweten, en persoonlijk maak ik me er ook geen zorgen om.

ps: Bij bv de test uit men vorige post zie je wel een heel grote degradation voor de Vertex2, maar bij een andere test die ik ben tegengekomen was dit dan weer niet aanwezig . De C300 presteert altijd constant, maximum 1-2% minder performance op lange tijd.

@bracket: ikzelf heb hem gewoon op de grond van men case gelegd, ik verplaats hem toch nooit. Zoek gewoon achter de goedkoopste imo.

iTrader
    137 (100%)
    Voor 1 of andere reden schrijft mijn SSD precies sneller ook dan mijn HDD

Dat vlamt.

Ik heb mijn bracket bij It service gehaald, 3,15€en er kunnen 2,5"HDD/SSD en plaat voor een fan.

Member Ortin's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wnr zouden er prijsdalingen zijn bij die SDD?

Approved 9-lifer Dastardly's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DigitalMinded Bekijk bericht
    Wnr zouden er prijsdalingen zijn bij die SDD?
    ze zijn vollop bezig

vroeger was een SSD ondenkbaar voor de 'gewone' mens. nu hebt ge al die C300 voor ~€150.

wacht nog een jaar en ik denk dat een deftige SSD van 64-80gig onder de €100 kost.

iTrader
    1 (100%)
    Hij heeft het over de evolutie naar 25nm geheugen in SSDs. Ten vroegste augustus, waarschijnlijker ergens rond oktobe/november.

info: Intel & Micron Announce 25nm NAND Flash Production, SSDs to get Bigger/Cheaper in Q4 - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Voor de duidelijkheid nogmaals: dit staat niet gelijk aan een halvering van de prijs, ik verwacht ten meeste een 30% prijsdaling hierdoor, waarschijnlijk minder.

iTrader
    4 (100%)
    Afgaande op hun prijzen nu en doorheen de voorbije maanden vermoed ik niet dat SSD's veel goedkoper gaan worden, zelfs niet met de 25nm technologie. Wie weet dat de G3 Postville tegen het einde van het jaar voor 170-180 te koop zal gaan zijn en dat de G2 hier en daar voor "spotprijzen" over de toonbanken zal vliegen. Pak voor prijzen rond de 140-150 euro. Ik verwacht dat het zoiets zal gaan worden, al zijn het wel wilde speculaties natuurlijk.

SSD's hebben de mainstream markt nog niet bereikt en zolang het een niche-product blijft zal er in de prijzen ook niet veel gaan veranderen. Degene die er ééntje wil hebben betaalt er de vraagprijs voor, gewoon omdat hij/zij de meerwaarde ervan kent en hier niet meer van overtuigd hoeft te worden.

Ik heb in ieder geval zojuist mijn Crucial besteld. Ben razend benieuwd.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten