Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: Aanschaf NAS

Member Flare''s schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)

Aanschaf NAS

Hallo,

gezien mijn externe binnen moet voor repair en ik toch al aan het zien was voor een andere ben ik gestoten op dit dock station van Icy Box: ICY BOX ICY Dock MB-561S-4S 4 X 3,5 S-ATA II HDD ALU Case, HOT Swap :: Tones.be

Het interessante hieraan is dat je er 4 HD's in kan plaatsen en ik zo dus plek kan winnen + ik kan de hd's altijd vervangen als ze kapot zijn. Daarnaast ziet de koeling en dergelijke er ook heel degelijk uit. Prijs is wel niet goedkoop uiteraard, maar denk wel dat dit het waard is? Ik zou dan beginnen met 1 HD te kopen om erin te steken namelijk de WESTERN DIGITAL 1500GB 64MB Sata300 Intellipower Caviar Green WD15EARS

Wat denken jullie hiervan? Goed plan of stellen jullie iets beters voor? Gezien ik mij tegen de zomer een HTPC wil kopen leek mij dit toch ook een goede oplossing als opslagmiddel i.p.v. pakweg 3 verschillende externe schijven.

Alvast bedankt.

Greets

Niemand die hierover iets kan zeggen?
    Wat ik had gelezen op internet is wel dat het schijnt redelijk lastig is met al die kabels ofzo. Snap echter niet waarom dat lastig zou zijn, dat zou toch binnen in dat kastje moeten passen?
    Laatst gewijzigd door Davion; 19 februari 2010 om 18:28

Approved 9-lifer CyberOps's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    voor paar 100 eur meer een gelijkaardige oplossing, maar dan mét raid opstelling ter beveiliging van uw gegevens

iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CyberOps Bekijk bericht
    voor paar 100 eur meer een gelijkaardige oplossing, maar dan mét raid opstelling ter beveiliging van uw gegevens
    En die is? Een NAS? (weet eigenlijk niet 100% wat een NAS is btw..)

Crew Member Davion's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    NAS = Network Attached Storage

iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davion Bekijk bericht
    NAS = Network Attached Storage
    Ja dat wist ik al Maar ik bedoel, biedt dat dan zoveel meer voordelen qua veiligheid etc? Ben benieuwd welke oplossing er beter is als die Dock, want ben echt wel nog aan het twijfelen voor die prijs

Bon, heb mij ondertussen wat geďnformeerd en ben tot de conclusie gekomen dat een NAS idd wel een betere oplossing zal zijn voor de toekomst De Synology DS409+ lijkt mij 1 van de betere te zijn maar kost dan ook wel wat. Ik weet niet of jullie eventueel betere/goedkopere voorstellen hebben?

En qua hd's voor erin te steken (ik zou dan beginnen met 2 hd's, 4 is wat te prijzig ): ik lees op veel plekken dat de WESTERN DIGITAL 1500GB 64MB Sata300 Intellipower Caviar Green WD15EARS vaak problemen zou geven bij een NAS? (bij een RAID-opstelling)
    Als ik bij Tones kijk voor HD's zijn er echter niet veel alternatieven binnen die prijsklasse: zo is er de WESTERN DIGITAL 1000GB 32MB Sata300 7200rpm Caviar Black WD1001FALS, maar die is volgens mij al wat ouder en heeft minder MB cachegeheugen...
    Any thoughts?

ps: als iemand de topictitel nog zou kunnen aanpassen naar aanschaf NAS of iets dergelijk zou handig zijn.
    Laatst gewijzigd door Davion; 21 februari 2010 om 14:25

Crew Member Davion's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flare' Bekijk bericht
    ps: als iemand de topictitel nog zou kunnen aanpassen naar aanschaf NAS of iets dergelijk zou handig zijn.
    Done.

iTrader
    12 (100%)
    Niemand die me wat info hierover kan verschaffen? Die synology 409+ gaat mij uiteindelijk toch wat duur worden vrees ik... Misschien dat ik beter voor een 2 bay ga gaan. Zou toch graag voor een 500€ een goede NAS willen met 2 HD's ongeveer. Moet beetje snel werken en later dienen als streamingmiddel naar een HTPC met XBMC toe. Ook zou ik deze dan gebruiken als downloadbak, bij die synology hebben ze daar download station voor zag ik, wat wel handig is. (werk trouwens met Rapidshare)
    Laatst gewijzigd door Flare'; 22 februari 2010 om 16:25

Approved 9-lifer Gothrek's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Goh, het probleem van die WD15EARS is dat ze heel wat keren hun heads van de platter halen om energie te besparen. De standaard waarde is 8s, het probleem is dat er soms pas om de 10-30s data naar je schijf komt in bursts, waardoor telkens de kop zal geparkeerd worden. Harde schrijven zijn ontworpen om dit zo een 300.000 keer te doen, voor ze problemen kunnen geven. Als je de instelling behoudt van 8s zit je makkelijk aan deze 300.000 binnen 1 jaar tijd en is je harde schijf eigenlijk versleten. Je kan echter de tijd aanpassen met een klein programmaatje genaamd wdidle3.exe.

Google anders wat op parked head WD caviar GP of wdidle3.exe

Ik heb recent ook een NAS samengesteld, een eigen computer met eigen operating system, heb je heel wat meer werk, maar je kan alles doen wat je wilt en je leert heel wat bij.
    ._.

Lan
    Lan is offline
    Member Lan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een pc als NAS gebruiken is uiteraard veel veelzijdiger. Langs de andere zijde is de behuizing altijd VEEL groter en is een energievreter in vergelijking.

Ik heb een single disk NAS, de Synology DS109+

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Ik heb ook een tijdje uitgekeken voor een NAS, maar voorlopig nog niet over gegaan tot aankoop.

Die ICY BOX vind ik persoonlijk niet interessant. Om 200 euro te betalen voor die functionaliteit ...

Ik heb ook eens gekeken naar die out of the box NAS systemen met RAID zoals Synology en QNAP aanbieden, maar ondertussen ben ik ook al tot de conclusie gekomen dat dat er niet binnen komt bij mij. Veel te veel geld voor wat je krijgt.

Het is natuurlijk maar wat je precies wil. Ik zocht vooral iets voor movie opslag.

Bij QNAP en Synology was het vooral de 4-bay systemen die rond een redelijke prijs lagen. Ik weet nog dat je vaak ook een limiet had op de grootte van 1 HD. Bij QNAP was dat bijv max 1GB.

Dat wil dus zeggen max 4 GB in theorie en als je dan nog eens RAID configureert + effectieve schijfgrootte, dan vind ik de prijs van zo'n apparaat veel te hoog voor opslag van films (wat nog altijd minder gevoelige informatie is). Uw prijs per GB wordt zo eventjes meer dan het dubbele.

Als je zelf een systeem samenstelt, dan heb je die beperkingen niet. De keuze van uw case is zeer belangrijk, aangezien het niet zo simpel is om een goeie case te vinden met veel 3.5 bays (en als ge met cages werkt om 5.25 naar 3.5 om te vormen, dan loopt de prijs snel op). Maar met een goeie cage (tweedehands eventueel) kunt ge met relatief goedkope hardware een systeem samenstellen dat veel meer HDs supporteert.

Ook moet je weten dat RAID totaal niet gemaakt is voor opslag van bijvoorbeeld movies. Bij RAID denk ik nog altijd aan enerzijds het verhogen van performantie (RAID 0) en anderzijds high availability (RAID 5). Ik vind het minder geschikt voor bijvoorbeeld movie opslag.

Er bestaan veel betere software varianten daarvoor.

Approved 9-lifer Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ik zou er iets meer tegenaan smijten en een QNAP nas pakken. Schitterend materiaal. Heb er ook 1.
    @MiLM: Op de site van QNAP kan je altijd terecht om te zien of je HD ondersteund wordt. Volgens mij zijn er ook NAS'en de een HD van 1.5TB ondersteunen.

Member
    iTrader
    1 (100%)
    Die zullen er idd zeker zijn (aangezien ik over oudere modellen praat).
    Ik had er gewoon van verschoten dat er daar een limiet opstond.

Deed mij inzien dat je dus niet zeker van bent dat je later uw NAS schuiven kunt vervangen door grotere schijven (om zo mee te groeien in de tijd).

Nuja, qua prijs is een eigen server samenstellen pas echt interessant wanneer je veel HD's wilt. Een eigen server samenstellen voor 4 HDs zal niet echt goedkoper uitkomen (tenzij ge alles tweedehands koopt).

Als je daarentegen meer dan 4/5 bays wilt, dan zijn de prijzen van die QNAP systemen echt wel extreem, waar dat bij een eigen server nog meevalt.

Het hangt dus echt zwaar af van uw eisen.

iTrader
    12 (100%)
    Zelf bouwen van een NAS lijkt mij toch ook niet zo interessant, komt wellicht toch ongeveer op zelfde prijs uit. Maar als ik reviews zo bekijk dan merk ik op dat die lagere NAS-modellen (onder pakweg 500€) qua prestaties niet echt denderend zijn voor de prijs die je betaald...
    Dus ik weet niet, misschien is het toch maar beter dan om nog een externe bij te kopen en dan later in mijn HTPC gewoon nog een grote HD te steken. Ben er nog niet echt uit pff

Member
    iTrader
    17 (100%)
    Zelf bouwen van een server is uit mijn ervaring beter als een nas.
    Komt goedkoper uit en je bent er veel veelzijdiger mee
    Ik gebruik al een 14tal maanden deze nas
    Conceptronic.net

Dit werd gebruikt voor opslag en ook films werden van daar naar mijn htpc gestreamd.
    Nooit problemen mee gehad enkel is data overdracht niet heel snel (10-13mb/s) maar als het enkel dient als opslag niet echt probleem. Wel op een 10/100 lijn (geen gigabit)
    Via een firmware worden grotere hd's herkent (gebruikte ook al 1.5t)

Nu heb ik dus server gekocht en dit kwam me op 250€ aan materiaal (nieuw, geen tweedehands). Voor een server heb je echt niet veel nodig (kast, voeding, processor, mobo, geheugen)en kan veel meer dan een nas (in mijn ogen toch omdat met een nas ik niet zo voor command based linux toestanden ben)
    Dit draait onder de software van windows home server en die is toch heel gebruiksvriendelijk maar door toevoeging van add ins enorm uitbreidbaar.
    Deze software indien je deze wilt aankopen kost je 179€
    Dus in totaal met legitieme software en de server kom je ongeveer aan een prijs waar sommige 4 slot nas toestellen voor verkocht worden. Je hebt echter veel meer aangezien in deze server tot 9 hd's gaan.

Een server verbruikt wel meer dan een nas toestel maar ik heb bij mijn server dan ook gekeken naar energiezuinige onderdelen en hierdoor kom je toch al ver. S'nachts laat ik de server in sleep gaan en wanneer ik het wens komt die er terug uit zo bespaar je ook al heel wat.
    Nas vebruikt ongeveer 25watt, server in idle ongeveer 45watt.

Nu ik de mogelijkheden hiervan zie en dus deze server ook effectief voor meerdere dingen ga gebruiken als enkel opslag (zoals het geval bij nas was) verkoop ik een dezer dagen mijn toestel. Indien intresse laat maar iets weten.
    Laatst gewijzigd door falc; 23 februari 2010 om 19:52

iTrader
    12 (100%)
    Ik ben niet zo voor die dingen in occasie te kopen, sorry + ik zou het willen factureren via mijn pa zijn werk dus.

Ben echter wel geďnteresseerd in de setup die je hebt gebouwd voor 250€. Zou je mij die anders even willen posten? Zou nice zijn Is de data transfer daarbij dan ook veel hoger eigenlijk?

Member
    iTrader
    17 (100%)
    De setup die ik genomen heb is volgende:

-amd x2 240 (kun je ook nog vervangen door lichter model de sempron x1 140)
    Deze werkt aan 65w , je hebt ook nog de x2 240e (45w) maar is stuk duurder en je kunt de gewone 240 beetje undervolten. De amd sempron 140 kost maar de helft van deze en is ook goed enkel minder krachtig.

-msi 760gtm moederbord . Is een am2+ moederbord en is gekozen omdat msi redelijk zuinig is kwa moederbord en vooral omdat er 6 sata aansluitingen zijn. Terug voor 760 gekozen voor het stroomverbruik die iets minder ligt dan de 780 platformen

- geheugen gewoon een latje van 2g kingstone valueram (ddr2) (1 latje van 2g ipv 2van 1g ook terug voor stroomverbruik)

- behuizing: antec 300 (goede case, 6x 3.5 bays en daarbij nog 3 x 5.25 bays)
    je kan ook voor de p183 mini gaan deze is wel iets duurder
    - voeding : be quit 350 watt voeding (de 300 watt is ook meer dan genoeg , ik heb deze gekozen omdat deze 1 sata aansluiting meer had).

Dvd speler heb ik uit andere pc genomen voor de installatie, nadien heb je die niet meer nodig.
    Dit is uiteraard zonder harde schijven.

De snelheid van data is iets hoger maar niet echt veel. Zit zo een 1-2 mb/s hoger. Voor echte betere overdracht moet ik nog naar een gigabit router uitkijken.

Member TheAntropoid's schermafbeelding
    iTrader
    21 (82%)
    ik zou een nas kopen met dlna mogelijkheid
    als je dan een tv hebt met dlna kan je lekker draadloos streamen van films toelaten

wel opletten dat de tv full dlna is natuurlijk é. Anders moet je zo een dongle kopen.
    Want dlna wil niet zeggen dat de tv alle codecs kan afspelen ..;

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Regels voor berichten