Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
    Member Lemon's schermafbeelding
    iTrader
    26 (100%)

Home fileserver samenstelling (flexibel budget)

Ik ben van plan om heel mijn muziek / dvd collectie te rippen en op een homeserver te plaatsen voor mediastreaming in het hele huis.

Ik heb een budget van 500 - 750 euro.

Ik zoek naar een decent oplossing die maximum naar 3 clients moet kunnen streamen. Voorkomende situatie: HD streaming naar 2 tv's en audio streaming naar stereo in living.

Ik zou ook graag redundantie hebben. Tzou echt niet tof zijn moest ik ineens een hoop dvd images kwijt zijn door een failed HD.

Naast media storage zal die server ook dienen voor backup storage. Hier is redundatie zeker voor nodig.

Verder gaat deze server geen andere taken hebben.

Het moet ook uitbreidbaar zijn zodat ik in de toekomst niet een volledig nieuw systeem moet aankopen. (HD ruimte toevoegen zonder al te veel moeite)

Samengevat:
    - 500 - 750 euro budget
    - Media storage
    - Backup storage
    - Moet HD kunnen streamen naar meerdere clients
    - Redundantie
    - Minstens 1TB storage ruimte in deze configuratie
    - Makkelijk uitbreidbaar

Ik ga er ofwel windows server 2003 eropzetten of linux daar ben ik nog niet aan uit.

Kan iemand mij een kickass systeem samenstellen voor deze prijsklasse?

Budget kan als het echt iet anders kan scalen tot 1000 euro.

Alvast bedankt!

iTrader
    26 (100%)
    Bump

Member
    iTrader
    14 (100%)
    kging paar dagen geleden al eens antwoorden, maar toen vergeten.

't is mij nog niet helemaal duidelijk wat je wilt: eerst praat je over HD streaming naar tv's en audio streaming naar een stereo, maar later ben je dan bezig over windows server of linux en HD streamen naar clients. voor het eerste moet de media toch lokaal verwerkt worden op de server en ga je via een of andere multimedia-uitgang naar de tv/stereo's. maar onder streamen naar clients versta ik dat je gewoon de data sharet en dat de verwerking op de clients gebeurt, toch wel iets serieus anders.
    het eerste vraagt immers behoorlijk wat CPU-kracht, toch een pak meer dan gewoon het tweede geval.
    2 HD-films tegelijk afspelen of streamen zal trouwens ook niet zo evident zijn als die op dezelfde schijf staan.

opslagruimte die makkelijk uitbreidbaar en redundant is, doet me spontaan denken aan RAID5, maar de controllers daarvoor (die ook uitbreiding toestaan) liggen niet meteen in je budget. volgens mij zul je in het begin beter af zijn met RAID1. zo kun je in het begin bvb 2 1TB schijven nemen, dat is 1TB opslag effectief. wil je nog 1TB extra zou ik nog eens 2 schijven erbij kopen, ook RAID1. wil je er nog schijven bij, dan lijkt het me interessanter om toch eens een RAID5-controller te overwegen, hoewel zo'n model voor 8 poorten makkelijk 250-300 euro gaat kosten. eentje voor 4 poorten zou wel kunnen voor +-150euro, maar met 1TB schijven ben je dan gelimiteerd tot 3TB opslag, dus veel uitbreiding is er niet aan, dan moet je meteen al al je schijven vervangen door grotere modellen. maar die zijn er nog niet en zullen het eerste half jaar toch vrij duur zijn.

iTrader
    26 (100%)
    Met streamen naar tv bedoel ik dus naar htpc's verspreid over het huis. Er gaat nooit "rechstreeks" gestreamed worden naar een tv.

Zijn tegenwoordig de softwarematige RAID5 oplossingen niet degelijk genoeg (met al die multi core processors)?

Member
    iTrader
    0
    als je ps3 hebt zou ik alleen nog externe schijven nemen om die er aan te koppelen normaal kan je met ps3 ook mediastreamen
    anders zou ik opteren voor een linux server heb je goede tutorials van op internet als je wil zoek ik ze dan even op.
    Is het alleen voor thuis?
    Heb je gigabyte ethernet of 100mbps? (aan te raden gigabyte ethernet of hoger maar dat gaat buiten budget gaan denk ik)
    Als toestel zou ik deftige harde schijven nemen met hoge lees en schrijf snelheid dualcore processor en gigabyte netwerkkaart minstens of 2 zelfs om sneller te kunnen streamen.
    In ubuntu heb je een mediaserver die je zo kan downloaden via console. En hiervan vind je goede tutorials op internet.

Wat is het grootste probleem?
    De hardware of de software?

iTrader
    26 (100%)
    Het is vooral de hardware vandaar dat ik ook vroeg naar een hardware samenstelling

Member
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door icynoob Bekijk bericht
    als je ps3 hebt zou ik alleen nog externe schijven nemen om die er aan te koppelen normaal kan je met ps3 ook mediastreamen
    anders zou ik opteren voor een linux server heb je goede tutorials van op internet als je wil zoek ik ze dan even op.
    Is het alleen voor thuis?
    Heb je gigabyte ethernet of 100mbps? (aan te raden gigabyte ethernet of hoger maar dat gaat buiten budget gaan denk ik)
    Als toestel zou ik deftige harde schijven nemen met hoge lees en schrijf snelheid dualcore processor en gigabyte netwerkkaart minstens of 2 zelfs om sneller te kunnen streamen.
    In ubuntu heb je een mediaserver die je zo kan downloaden via console. En hiervan vind je goede tutorials op internet.

Wat is het grootste probleem?
    De hardware of de software?
    - een PS3? hoe ga je dan redundantie oplossen?
    - Gbit lijkt me niet zo noodzakelijk hoor. ik haal thuis op mijn WiFi 2.0-2.5MB/s (met WPA aan) en een 1080p MKV-bestand valt daar juist niet op te streamen. 100mbit is dus ongeveer het viervoudige van die snelheid dus dat zou vlot moeten gaan. 't Zou natuurlijk wel mooi meegenomen zijn, maar Gbit is toch al standaard op alle moederbordjes en CAT5E-kabels kunnen het ook aan, 't is enkel een degelijke switch die je moet hebben.

Member Reptiel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    100mbps gaat hier goed voor full HD van 1 pc op andere HTPC te streamen.

Member Lord Kveldulv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door icynoob Bekijk bericht
    Gigabit zult ge wel bedoelen. En aangezien het netwerk de bottleneck is en dit voor een zeer beperkt home netwerkske is is de snelheid van de schijven zowat het laatste waar ge naar moet kijken. Zware cpu is ook al helemaal niet nodig.
    Kzou zeggen, investeer in een degelijk raid controller en backup oplossing. De rest is bijzaak.

iTrader
    26 (100%)
    Kan ik misschien niet beter beginnen met RAID 1 en 4 1TB schijven, hierdoor heb ik goeie 2TB opslag, tegen dat die volzit kan ik overschakelen tot RAID 5 met een hardwarematige controller.

Member Lord Kveldulv's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Neem 3 x 1TB voor een RAID5, + controller. Kijkt es rond op ebay voor een Adaptec 2610SA of iets dergelijks. Kunt ge voor een goei €100 vinden maw evenveel of goedkoper als een 1TB schijf. En ge hebt ook meteen 2TB in totaal. Uw raid5 kunt ge dan achteraf ook nog laten groeien door schijven bij te steken zonder dat ge moet formatteren.

Edit: kzie al ne prijs van €82.5 op ebay voor ne 2610SA. Ze gooien ze u achterna tegenwoordig. Dat is een pci-x kaart, maar werkt ook op gewone pci.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Op dit moment bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Tags for this Thread

Regels voor berichten